IQ = logikk? Er det egentlig det?

Folk snakker mye om IQ. De som har høy IQ er smarte, og de med lav IQ er dumme. 





Er det egentlig sånn? Hvorfor er du så smart hvis du har høy IQ? Er det bare fordi du har evnen til å tenke logisk? Er det ikke egentlig mange måter å tenke logisk på? Intellekt er beskrevet som "Evnen til å tenke logisk og tilegne seg kunnskap"





Hvis man skal følge malen for om man er smart, da er jeg mer eller mindre et geni. I Illustrert Vitenskap har de lagt ut en omfattende IQ-test. Det er en test som utelukkende går på evnen til å tenke logisk. Og jeg skårer høyt.  142 er mitt resultat der. Mensa har også lagt ut en "hjemmetest" hvor man kan prøve seg og se om man er smart nok til å prøve seg på den testen de tar for å se om man er smart nok til å bli tatt opp som medlem. Deres krav er 126, og jeg skårer 132.





Jess! Jeg er smart! I allefall når det gjelder å tenke logisk. Men jeg må ærlig innrømme at jeg føler meg ikke særlig mye smartere enn andre for det . Joda, jeg gjør det ganske bra i Triviaspill og sånt. Jeg vet for eksempel at i 1906 fikk kvinnene i Finland ordinær stemmerett, mens vi i Norge ventet 7 år til, før vi endelig hev oss med på lasset i 1913. Jeg vet at i 1922 fikk vi Vinmonopol i Norge, og at den store fyrstikkarbeiderstreiken fant sted i oktober 1889. Men betyr det at jeg er så smart for det?





Som voksen har jeg også tatt to  forskjellige utdannelser. Jeg har i 2001-2002 utdannet meg til IT-kandidat, et ettårig intensivt studie på kveldstid, med alt lærestoff på engelsk. Og dette året skulle tilsvare to års studie på dagtid. Jeg var ganske stolt da jeg var ferdig. Men følte jeg meg smartere? Egentlig ikke. Jeg tok også fagbrev som Mediegrafiker for 2 år siden. Her hadde jeg ikke skolegang, jeg hadde opplæring i bedrift, og realkompetanse. Funka som bare det, og fagbrev fikk jeg. Men heller ikke det får meg til å føle meg særlig smartere enn andre.





Etter min mening, så blir vår intelligens målt ut fra måten vi tenker på, hvordan vi kommer frem til mål i en bestemt oppgave. Men stort sett er det mange måter å komme til mål på. To personer kan gjøre samme oppgave, og komme i mål med samme resultat. Hvorfor er da den ene mye smartere enn den andre, bare fordi han gjorde det på den "rette" måten? Hvem er det som bestemmer hvilken måte som er "rett" og hvilken som er "feil"?





Og selv om man har en lynende høy intelligens, hva hjelper det hvis den sosiale intelligensen ikke er tilstede? Jeg har truffet folk med skyhøy IQ, genierklærte, som for meg framstår som komplette idioter. Og det har med den sosiale intelligensen å gjøre. Hvis man ikke kan oppføre seg som folk, ikke eier sosiale antenner, da må jeg ærlig innrømme at de framstår for meg som mye mindre smarte enn de som ikke vet når vi fikk alminnelig stemmerett for kvinner, eller de som ikke klarer å fullføre en logisk tallrekke.





Nei, jeg tror ikke at intelligens KUN har med logikk og kunnskap å gjøre. Det er mye mere komplisert enn som så. Hvordan kan ellers en likendes person med IQ under 100 fremstå som mye smartere enn en geniærklært med IQ på 160 uten sosial intelligens?

Jeg bare lurer altså....

14 kommentarer

I gode og onde dager!

03.06.2011 kl.09:07

Jeg har aldri tatt noen slik test, men er jeg inteligent, kanskje ikke, men passe smart er jeg nok..

Reach The Sky

03.06.2011 kl.09:34

Jeg har lurt litt på dette, jeg også. På IQ-tester, er det virkelig bare intelligensen (den logisk tenkende) som blir målt...da er den ikke mye verdt. Og så er det ofte sånn, at genier er svært lite sosiale vesener, om man kan si det på den måten..øh... Derfor kan du glede deg over at du er et unntak på en eventuell slik statistikk (som burde ha blitt gjort i samme slengen, hehe.)

muumimamma

03.06.2011 kl.09:50

Reach The Sky: Hehe, takk for det, snuppa! Nå ser ikke akkurat jeg på meg selv som noe geni, og jeg tror ikke det er så mange andre som gjør det heller. Tror dessuten man må ha en IQ på over 160 for å bli genierklært, og helt ærlig? Der vet jeg ikke om jeg har særlig lyst å være!

muumimamma

03.06.2011 kl.09:52

Siv Svanem.: Du er smart så det rekker du, tror jeg :)) I allefall ut fra det jeg leser i innleggene dine :)) Trenger ikke noen IQ-test for å se det :)

Mojita

03.06.2011 kl.11:36

jeg er så enig så enig med deg. Den sosiale intelligensen er mest viktig!!

Kaptein Kaos

03.06.2011 kl.14:11

Jeg tror ikke disse IQ testene vi har for å måle intelligens er så helt på jordet jeg. Du gav jo egentlig et godt eksempel med å si ditt målte IQ-tall, i kombinasjon med å være kunnskapsrik og ha utdannelse. Likedan har nok ikke mennesker med målt IQ til f.eks 80 like lett for å uttrykke seg skriftlig. Men intelligens er likevel ikke synonymt med å inneha gode personlighetstrekk, som å være snill. Heller ikke nødvendigvis fornuftig :)

muumimamma

03.06.2011 kl.15:22

Kaptein Kaos: Øh.... Nå skrev jeg ikke akkurat dette innlegget for å fremheve meg selv da. Jeg ville fremheve at man ikke nødvendigvis behøver å være dum, selv om man ikke får full pott på en logikktest. En person som skorer høyt på logikktester kan være "dum" når det gjelder den sosiale intelligensen, Og i mitt hode er sosial intelligens vel så viktig som den logiske... tror jeg. Jeg jobbet engang med en som har veldig høy IQ, men som kom helt til kort på det sosiale planet. Han elget seg inn på alle og skulle lære dem alt mulig, fordi han liksom kunne det så mye bedre selv. Han hadde en helt annen jobb enn meg, men ifølge han selv kunne han fint lære seg min jobb på en halvtime, for han hadde "fotografisk hukommelse" Det var hans egne ord. Men jeg kan ikke helt forstå hvorfor han skulle kunne klare å lære seg noe på en halvtime, som jeg hadde 4 års utdannelse til? Det er jo bare teit å påstå noe sånt. Hadde det vært sånn, kunne han jo bare drevet hele bedriften alene. Og helt ærlig, jeg vet ikke om en eneste person i den bedriften som hadde noe godt å si om han. En mer irriterende person skal man lete lenge etter.

muumimamma

03.06.2011 kl.15:23

Mojita: Kjempeviktig, spør du meg :)

Kaptein Kaos

03.06.2011 kl.22:44

Mente ikke at du gjorde det heller :) Men ville bare si at jeg faktisk tror det er mye sammenheng mellom IQ, EQ (emosjonell intelligens) fornuft og forstand. Selv om vi har mange eksempler på idioter med høy IQ også, tror jeg det absolutt er flere av dem med lavt mål på intelligenstester. Og han du nevnte, tror jeg egentlig har løyet på IQ`en sin ;) hehe

muumimamma

03.06.2011 kl.23:16

Kaptein Kaos:Nei, det var faktisk sjefen min som først gjorde meg oppmerksom på det da jeg sa fra til han at det plaget meg at han var så pågående og plagsom. "Han kan ikke noe for det stakkar... skyhøy IQ, men helt uten sosiale antenner" Jeg trodde jo egentlig også han løy, men han har faktisk dokumentert det for sjefen...

Jane Mysen

04.06.2011 kl.09:27

Jeg synes at det er dumt at det trenger å være noe som heter IQ tester. Det får bare enkelte til å føle seg dumme, og andre veldig kloke. Hver og en er som de er ...

muumimamma

04.06.2011 kl.11:18

Jane Mysen: Ja, kan være enig med deg i det, det blir skapt et slags kunstig "klasseskille" tror jeg...

09.08.2013 kl.11:38

Jeg fikk 160 ...men scoret høyt også på sosial intelligensen...Blir svært godt likt sosialt også ;) Bare nevner det ;)

muumimamma

09.08.2013 kl.12:26

Anonym: hehe, et likende geni, altså?

Skriv en ny kommentar

muumimamma

muumimamma

48, Stavanger

Jeg er en typisk Muumimamma. Halvfeit kjerring med masse unger og en forkjærlighet for vesker! (PS: Nå er jeg ca 20 kg mindre feit enn da jeg opprettet bloggen :) Jeg vet ikke hvor ofte jeg kommer til å blogge, men av og til er det ting som bare er litt godt å få ut av systemet liksom.. Jeg tar gjerne imot venneforsepørsler, men da skal du ha interesse for bloggen min, og gjerne ha en blogg som jeg kan fatte interesse for også :) Hvis du bare er ute etter venner på vennelista som kan bidra til at du når topplista, trenger du ikke spørre meg. Vennskap skal være gjensidig... så var det sagt.

Kategorier

Arkiv

hits