Tøff tur i går :))

Klokka ni kjørte vi hjemmefra for å hente en kollega av gubbelille og ta turen til Preikestolen :) Vi skulle ta ferga halv ti, men den kjørte ut fra kaia akkurat da vi kom, så vi måtte vente til kvart over ti før neste ferge gikk. Greit nok...

Ca halv tolv var vi fremme ved preikestolhytta og parkerte. (Det koster 100 kroner å parkere der, så vet du det hvis du har tenkt å gjenta bragden :) Jeg har forresten vært der engang før, og hadde egentlig bestemt meg for at det var en tur jeg IKKE skulle gjenta noensinne. Men i går gjorde jeg det altså :) Og uten barn som syter ble det en fin tur :)

Jeg skal vise hele turen i bilder, så får du se hvordan vi hadde det på turen :)

Turen startet på parkeringsplassen ved Preikestolhytta. Her er meg og kollegaen til gubbelille. Han er forøvrig gresk, så all samtale på turen måtte foregå på engelsk.

Den første biten av turen er kjempebratt, selv om det ikke ser så bratt ut på bildene. Russ var i overtall. De får nemlig russeknute for å ta denne turen

Øverst i første stigning

På den første flaten var det ganske gjørmete, etter alt regnet som har vært

Noen steder er stien ganske fin

Her er første steinrøys som må forseres på vei opp

Noen steder har de laget flott steinsti

Over myrene har de lagt gamle jernbanesviller som stier.

Denne steinrøysa er definitivt det hardeste punktet på turen. Og den er ganske lang, og kjempebratt!

Og vi klatret

Og klatret...

Til vi nådde toppen av ura :)

Vel oppe på toppen var det godt å strekke ryggen litt! Noen som kom forbi sa tilogmed godnatt til meg, hehe

Så bar det videre over snaufjell

Noen steder er det rimelig smale hyller vi må gå på, men der er det sikret med gjerder og kjettinger

Vel fremme ser man virkelig hvor bratt det er, og hvorfor den kalles prekestolen :)

Jeg klatret litt videre oppover på andre siden for å få et godt bilde av hele greia :)

Sånne skilt står plassert langs ruta, med markør på hvor langt man er kommet

Denne sprekken blir noen millimeter større hvert år. En dag kommer den til å dette i skjøen, men det skjedde heldigvis ikke da vi var der :)

Skrytebilde. Meg på toppen!

Og selvsagt er av meg og gubbelille på toppen :)

Det er ganske laaaangt ned!

spirasblogg

13.05.2012 kl.13:53

Frista med en slik tur,elsker utfordringer naturen kan gi oss om vi er villig nok til å benytte oss av det!

Flotte bilder,inponert og det må ha vært helt begudende og nå toppen å titte ned,rundt og samle tanker på den naturen som er skapt rundt oss.

Ha en fin dag!

solkro

13.05.2012 kl.15:12

For en flott tur , jeg har alltid hatt lyst men er redd høyder så jeg har bare sett prekestolen nedenfra:)

Men i det siste har jeg tenkt at man renger jo ikke å gå ut på kanten:)

Det ser så fint ut :)

Dere er spreke,ha en fin søndag og goe knib<3

I gode og onde dager!

13.05.2012 kl.15:21

Blir svimmel bare av å se på bildene...Men fint og spesielt er det...

Hylja

13.05.2012 kl.15:23

Good lord, jeg får høydeskrekk bare av å se på bildene. Men åh, så utrolig tøft likevel!

Synne

14.05.2012 kl.08:50

For en flott tur dere hadde! Jeg elsker å klatre litt i sånt terreng, men prekestolen ville jeg holdt meg unna, tenker at med min flaks ville den rast ut med meg oppå....og jeg har også høydeskrekk...

14.05.2012 kl.10:25

spirasblogg: Jeg liker godt å gå i naturen, men egentlig er en sånn tur litt for drøy for meg. Sist jeg gikk en lignende tur er for et år siden, og før det igjen kanskje to år.... Jeg er IKKE særlig trent til sånne turer nei :) Men det gikk jo gra, og jeg kom hel ned igjen :)

14.05.2012 kl.10:26

solkro: Nei som du sier, man trenger IKKE å gå ut på kanten :) Jeg foretrekker å holde meg på innsiden av den sprekken, selv om jeg vet at det er veldig mange år til den kan rase ut :)

14.05.2012 kl.10:27

I gode og onde dager!: Utrolig flott :)

14.05.2012 kl.10:28

Hylja: Nå har ikke jeg spesielt høydeskrekk, men jeg må innrømme at jeg ikke liker tanken på å gå helt ut på kanten. Et par meter ifra er mer enn nærme nok for min del, noen kunne jo dulte borti meg så jeg falt utfor :)

14.05.2012 kl.10:31

Synne: Akkurat det med sprekken tror jeg ikke egentlig er så mye å tenke på. Det er maaange år til den raser ut, ifølge ekspertene. Selv foretrekker jeg å holde meg et stykke unna kanten, ikke for at jeg har høydeskrekk, for det har jeg ikke. Men mest fordi det er så mange folk der ute, og hvis noen tilfeldigvis skulle dulte borti meg hvis jeg sto nær kanten... vel... Jeg holder meg heller der der er LITT mindre folk tror jeg :)

48, Stavanger

Jeg er en typisk Muumimamma. Halvfeit kjerring med masse unger og en forkjærlighet for vesker! (PS: Nå er jeg ca 20 kg mindre feit enn da jeg opprettet bloggen :) Jeg vet ikke hvor ofte jeg kommer til å blogge, men av og til er det ting som bare er litt godt å få ut av systemet liksom.. Jeg tar gjerne imot venneforsepørsler, men da skal du ha interesse for bloggen min, og gjerne ha en blogg som jeg kan fatte interesse for også :) Hvis du bare er ute etter venner på vennelista som kan bidra til at du når topplista, trenger du ikke spørre meg. Vennskap skal være gjensidig... så var det sagt.